Tűzzel játszanak a Tiszán

Partfalügy: tűzzel játszanak a Tiszán

partfal_2006

Szeged – A Tisza magyarországi szakaszán a szegedi belváros magassági biztonsága a legkevesebb, legkockázatosabb, ezért is kell feltétlenül megépíteni a mobil partfalat Vágás István szegedi vízépítő mérnök szerint, aki szakmája legelismertebb és legtapasztaltabb képviselője.

Veszélybe került Szegeden a belvárosi partfal-rekonstrukció, amelyre 1,5 milliárd forint uniós támogatást nyert a város. A partfal építésére kiírt közbeszerzésre csupán egy konzorcium tett ajánlatot, 1,8 milliárd forintos vállalási áruk azonban 550 millió forinttal meghaladta az eredetileg becsült költségeket. Emiatt módosítani kellett volna a pénteki közgyűlésen a város költségvetését. Botka László polgármester előterjesztését azonban első körben elutasította a Fidesz–KDNP szegedi közgyűlési frakciója.

A Fidesz–KDNP szegedi közgyűlési frakciója közleményében egyebek mellett azt írta, a város szempontjából fontosnak tartja, miként alakul az árvízvédelmi partfal sorsa, és „törvényes közgyűlési előterjesztés esetén támogathatjuk a mobil partfal megépítését is”. A polgármester úgy nyilatkozott, ha elmarad a partfal-rekonstrukció, veszélybe kerül Szeged. A héten rendkívüli közgyűlésen dönthetnek újra az ügyben.

Vágás István évek óta mondja a magáét. Jó lenne hallgatni rá. Fotó: DM/DV
Vágás István évek óta mondja a magáét. Jó lenne hallgatni rá.
Fotó: DM/DV

– A Tisza magyarországi szakaszán az 1,7 kilométeres szegedi belvárosi szakasz magassági biztonsága a legkevesebb, legkockázatosabb. Máshol ugyanis mindenütt magas, biztonságos töltések vannak – mondta lapunknak Vágás István. A 83 éves szegedi vízépítő mérnök, a műszaki tudomány doktora szakmája legelismertebb és legtapasztaltabb képviselője. Elmondása szerint hatvanegy év alatt – ahogy fogalmazott – tizenhat nagy árvizet csinált végig az 1954-es dunai árvíztől a 2006-os tiszai áradásig.

– 2006-ban a Duna és a Tisza szinte egyszerre áradt. Ilyenre korábban még nem volt példa. Ekkor mérték az eddigi legnagyobb vízszintet, 1009 centimétert a Tisza szegedi belvárosi szakaszán. Az 1970-es árvíz után épült meg a belvárosi szakaszon a vasbeton szögtámfal, amely a jelenlegi számítások szerint 1080 centiméter magas vízoszlopot tudna megtartani, igaz, ekkor már homokzsákokkal kellene megtámasztani a partfalat, amely rendkívül drága és kockázatos védekezés – mondta Vágás István. A nyugalmazott mérnök szerint fel kell készülni a Duna, a Tisza és mellékfolyói, a Maros, Körös, Szamos és Sajó együttes áradására, az egybeeső árhullámra, amely 11 méter feletti vizet is hozhat. – Békeidőben hajlamosak elfeledkezni az emberek a veszélyről. Ilyen időszak volt az 1942 és 1962, valamint az 1982 és 1998 közötti időszak, amikor a Tisza éppen csak megmosta a rakpartot. A mobil partfal 1160 centiméter magas vizet is megtartana, amely nagyon komoly szint – hangsúlyozta a nyugalmazott mérnök, aki szerint nagyon jól vizsgázott Magyarországon is a mobil partfal az idei dunai árvízkor.

Szerinte csupán a mobilpartfal-elemek megfelelő raktározására, karbantartására kell figyelni. Erre nem szabad sajnálni a pénzt. Mint ahogy azon sem lehet spórolni, hogy rendszeresen gyakorolják a mobil partfal felépítését.

Címkék: árvíz, mobil partfal, Szeged, védelem, víz
Forrás:delmegyar.hu

Vélemény, hozzászólás?

Célunk a Tiszai hajózás népszerűsítése