Sajó vititúra

Beszámoló a 2009. augusztus 19-23-án rendezett Sajó vizituráról

Abafalva – Sajópüspöki – Sajóvelezd – Sajókaza – Szirmabesenyő – Ónod

Hasznos tudnivalók a Sajóról.

A Sajó hazánk legszebb, érdekes és élvezetes folyója. Szlovákiában a Gömör-Szepesi-érchegységben a Stolica-hegy oldalában 1220 m-en ered. A folyó hossza: 223 km, magyarországi szakasza 125 km. és 0,8 km-en határfolyó Szlovákiából Sajópüspökinél lép be 150 m-en és Tiszaújváros felett ömlik a Tiszába, a 492,5 fkm-nél 89 m-en. Átlagos vízhozama a torkolatnál 60 m3 / sec. A folyó esése a hazai szakaszon 50 cm/km. A vízfolyási sebessége 5- 2 km/óra. Partja kavicsos, homokos föveny is gyakori. Vízminősége jó, I-II. osztályú. Nyáron meleg 12 – 20 – 24 oC, fürdésre alkalmas, de csak jól úszóknak, mert helyenként mélysége 1-3 m. Nyáron az arasznyi víz is gyakori!
A folyó szélessége 20-80 m. V
ízjárása gyors, órák alatt 1-2 m-t emelkedhet áradáskor, olyankor vadvízzé válik. Normál vízállásnál a bedőlt fák sok helyen okozhatnak akadályt.

Jelentősebb mellékfolyói: Rima 90 -, Bódva 110 -, és a Hernád 282 km hosszú.

Szlovákiában 75 km hossza evezhető, de Plesivec / Pelsőcig / vadvíz, igen szép hegyek között.

Medre kanyargós, sok sziget, zátony és a bedőlt fák miatt kajakkal vagy kenuval járható, de csak tapasztalt víztúrázóknak, csoportosan, mert áradáskor vadvíz WW-I, kisvíznél is ZW-C, de helyenként vadvíz jellegű.

A Sajó áradáskor a medrét megváltoztatja a benne lévő akadályokkal együtt, ezért érdekes.

Az előkészületek során az érintett polgármestereknek elküldtük az értesítést írásban. A sajószentpéteri polgármesterrel, illetve a cigány önkormányzat vezetőjével Haraszti Béla a Sz-Sz-Bereg Megyi Természetbarát Szövetség elnöke telefonon beszélt és kérte az előző években előforduló incidensek megelőzését. A vízállást pontosítottuk. Az idén a tavalyihoz hasonló igen kis vízállás Sajópüspökinél 22 cm, 1 % alatti, a folyó 19 °C volt
Az időjárás-jelentés biztosan jó időt jósolt. Záport, zivatart legfeljebb vasárnapra ígért.

Szerdán du. rendkívül melegben néhányan, este többen érkeztek Budapestről, Nagykátáról, Jászberényből, Miskolcról, és Ózdról, természetesen a zöm nyíregyházi volt, összesen 36 fő, ebből 7 gyerek.

Délután néhányan felmentünk Szlovákiába, Abafalva / Abovce / melletti keresztgáthoz és ott vízre szálltunk. Természetesen előtte az interneten https://maps.google.com-on tanulmányoztuk a Sajót. A túra előtt kimentem a terepre gépkocsival és a keresztgátakat lefényképeztem. Még is meglepett e rövid szakaszon is a 6 kisebb, arasznyi és a 3 nagyobb zúgó!

Néhányan reggel érkeztek. A 6 gépkocsi és Bökönyszegi József 7:30 perckor elindult az első gépkocsifordulóval Sajókazára, 1 óra alatt visszaérkeztek. Rövid tájékoztató után 9 óra körül el is indultunk, kellemes napsütéses időben. A tiszta folyón, jól haladtunk, zátony, akadály nem volt. Hamar, 11 órára érkeztünk a tiszta rendezett partú Sajóvelezdre, és a mindannyian megebédeltünk. Sajókazára akadálymentesen 15:45 és 16:30 között érkeztünk meg. Császár Péter vízi mentőnek semmi dolga nem volt, mindössze egy borulás volt.

Hűvös, de derült időre ébredtünk. A kocsifordulók után a tájékoztatón, megegyeztünk, hogy a berentei átemelésnél gyülekezünk, ebédelünk és együtt haladunk át Sajószentpéteren.

Sajókaza alatti kellemesen kanyargó, néhol gyors folyón, élvezetes, de komolyabb akadály nélkül jól haladtunk. Az előző évekhez képest kevesebb volt a víz a Sajóban. Az átemelést 11 órakor kezdtük. A keresztgáton nem lehetett leevezni. Az eligazításon megemlékeztünk Dr Szűcs János debreceni vizitúrázóról, aki pár évvel ezelőtt itt halt meg gyakorlás közben.
A hőerőmű alatt már 24 °C lett a víz
A Sajószentpéter alatti éles kanyaron, az utána következő érdekes szigeten és a szirmabesenyői fenékgáton is mindenki könnyedén túljutott. 15:30-16:45 között mindenki megérkezett. Borulás nem volt! Ez igen dicséretes, mert régebben, még hajótörés sem volt ritka! Igaz a társaság zöme gyakorlott vizitúrázó és a Sajón is többször eveztek. A híd után a jobb parton kényelmesen táboroztunk.

A Sajó-folyó partja elfogadható tisztaságú, néhány flakon és kidobott hűtőszekrény azért „ „díszítette” azt, Sajókeresztúrnál még mindég tonnaszámra öntik a szemetet a folyóba!

23.-án 9 óra tájban indultunk 1 óra alatt a miskolci keresztgáthoz értünk. A közepén is nyitottak egy átjárót, a kajakosok egy része simán leevezett, a kenukat kötélen leengedtük.

Az igen kis víz még a Szinva-patak torkolatánál is okozott kis gondot. A vasúti híd előtt ebédeltünk, együtt eveztünk át Alsózsolcán igen sok fürdőző mellett, csupán 1-2 gyerek dobált meg bennünket. A sajópetri bányatóban jót fürödtünk, a vize tisztább és melegebb volt a Sajóénál. Az ónodi vár tövében táboroztunk, megnéztük a történelmi emlékeket, többek között az 1973-s jubileumi vízi túra emléktábláját is.

Az esti eligazításon megemlékeztünk Bottyán János „Vak Bottyán” halálának 300. évfordulójáról is / igaz szeptember végén lesz /.

Dr Egri Kiss Tiborné a hidak alatti fkm és helyiségnév feliratokat felújította.

24.-én az éjszakai eső után, borult, esős időre ébredtünk, ezért a túrát berekeszeztük, nem eveztünk le Sajóörösig.

Összességében 36-en élveztük a Sajó szépségét és érdekességét, a rendkívüli jó időt, az idő vasárnapra elromlott. A nagyon kicsi 1 % alatti vízállás a vártnál kevesebb gondot okozott, evezni kellett, a lassú víz miatt! Zavartalan volt a Szlovákiából való indulás.

sajo0901

Nyíregyháza, 2009. augusztus 25-én.